Flokken 3. & 4. klasse

Terminlisten for flokken finner du her: Terminliste flokk vår 2024

Ta kontakt på mail: flokk@lonespeidergruppe.no

Du som er småspeider er en del av «flokken» og lærer mange nye ting hver uke. Det kan være å tenne bål, hvordan du hjelper en som har skadet seg, eller å sette opp et telt. Du samarbeider med andre for å få det til, og det er lov å gjøre feil og prøve igjen, hvis du synes ting er vanskelig. Du lærer også hvordan du skal ta vare på naturen, og om hvor viktig det er å bry seg om andre som kanskje ikke har det like bra som deg selv.

I løpet av småpeidertidens to år er det vanlig at speiderne gjennomfører «Jeg er beredt!»/»Eg er budd!» merket, og ulike fordypningsmerker, som kniv, tur, knute, primitiv mat osv. Dette varierer fra år til år, for at ikke småspeidere skal utføre samme merke to ganger. Takket være 1. Lones tilgang på kanoer, er også vann-aktivitet som kanopadling veldig gunstig i de mildere årstidene.

Vi har også noen overnattingsturer i helger, men ulikt troppens, varer de som oftest bare ett døgn, og ikke to. Disse turene er ofte tematisert, og litt skuespill og lek lager alltid god stemning. På større leirer, som kretsleir, deltar også småspeiderne. Disse turene varer 3-4 dager, som er halvparten av tiden troppen og roverlaget oppholder seg på leiren. Kretsleirer arrangeres hvert fjerde år, og er ofte høydepunktet for småspeiderne som er medlem i flokken når slike leirer arrangeres! (forrige kretsleir var i 2019)

Det er alltid kompetente, trygge, voksne speiderledere sammen med småspeiderne. Gjennom opplevelse av fellesskapet i flokken, og med enkle oppgaver som skal løses sammen med andre småspeidere, starter den enkeltes utvikling av ansvarsfølelse og selvstendighet.

Praktisk info for flokkmøtene

Generell informasjon

Ved oppmøte med naturbarnehagen: Foreldre har ikke lov til å kjøre opp til skogen, bare til snuplassen i toppen av Londalen. Derifra må speiderne gå opp. Der skal de også hentes. Det er privat vei opp, og avtalen vi har er at ledere kan kjøre opp, men ikke foreldre som skal sette av eller hente speidere. Det vil alltid være en leder som følger speiderne ned til snuplassen etter møtet er ferdig.

Ved oppmøte i fangeleiren (Moldamyrane 81): Vi holder oss for det meste i den nedre delen av leiren, men ber foreldre om å ikke kjøre ned dit, for at ikke det skal kjøre biler der speiderne leker/vi samles. Slipp heller speiderne av på parkeringsplassen/grusplassen inne i området, og vent der på speiderne når vi har avslutning.

Speiderne møter alltid i/med:

• speiderskjerf (og speiderskjorte om de har),
  • klær etter været(vi er alltid ute på møtene),
  • speiderkniv,
  • en liten sekk med vann, sitteunderlag, hodelykt (og gjerne en ekstra genser når det er kaldt),
  • refleksvest når det er mørkt.

Vi tar oppmøte på møtene og turene, og har en konkurranse for hvem som er flinkest til å huske KOS (Kniv, Oppmøte, Skjerf) på møtene. Småspeideren(e) med flest poeng får en premie på juleavslutningen! Nye speidere som ikke har fått speiderskjerfet sitt får et eget “aspirantskjerf” som de kan bruke i denne konkurransen, frem til de får sitt eget skjerf på avslutningen.

Møtene varer fra 18.00 til 19.30 med mindre annet er oppgitt. Møt presis, og gi beskjed til flokkleder ved forsinkelser. Når vi skal på kano/tur har vi ikke tid til å vente på at det kanskje kommer noen flere som ikke har gitt beskjed. Det blir bare sendt ut SMS i forkant av møter dersom det er endringer, ellers følger vi terminlisten. Les den nøye! Turlapper sendes på mail, og med speiderne etter møte senest 3 uker før tur.

Spørsmål rettes til flokkleder Kristine Mæland, på mail flokk@lonespeidergruppe.no eller på mobil 474 43 182.

Foreldrerullering:

Vi er avhengig av at foreldre kan bidra på møtene for å ha nok kapasitet til alle speiderne.

Det blir derfor satt igang en foreldrerullering. Står ditt barns navn på dagen, så er du ansvarlig for at det følger en voksen med på møtet. Det må ikke være deg, men de må være 16år+ og kunne hjelpe til. Det forventes ikke at de som stiller har stålkontroll på speiding, vi trenger bare armer og bein for å kunne gjennomføre møtene.

Det er helt innafor å bytte dag med andre foresatte, da er det fint om dere gir en lyd til flokkleder om dette byttet.

Hvis du ønsker å være med oftere enn din dag (fordi speiding er kjekt!) er det bare å ta kontakt med flokkleder Kristine, så kan vi ordne det.

Småspeidernes turregler:

1. En småspeider går aldri alene på tur
  2. En småspeider vet hvordan han/hun skal kle seg på tur
  3. En småspeider har alltid på seg refleks når det er mørkt
  4. En småspeider tar søppelet med seg til nærmeste søppelbøtte
  5. En småspeider lytter til hva lederen sier
  6. En småspeider passer på at den som går sist har det bra
  7. Småspeidere passer på hverandre!

Speidernes knivregler:

• Ikke lek med kniven.
  • Når kniven ikke skal brukes skal den være i sliren.
  • Når vi spikker skal vi sitte støtt (når du blir flink kan du stå oppreist, men du skal aldri gå og spikke samtidig).
  • Spikk aldri mot deg selv eller mot andre.
  • Når du skal gi kniven til noen andre må du gi den fra deg på riktig måte: Den som gir, holder i bladet på den siden som ikke er skarp, slik at den som tar imot kan ta skaftet.

Enhetsleder for flokk

Annike Almberg