1. Lone speidergruppe ble startet i 1965. Gruppen var da medlem i Norges speidergutt forbund. Lokale fikk de i kjelleren på «gamle skolen». Den gang var lokalet sløydsal, med råttent gulv osv. Speiderne reiv ut all innredning, og satte kjelleren i stand som speiderlokale. Frem til høsten 2004 har vi holdt til i denne kjelleren, men nå har vi fått nytt lokale i fangeleiren på Espeland(Hordaland fjernhjelpleir).

(Om en «gammel speider» fra 1. Lone leser dette, vil vi sette stor pris på om du sender oss noen ord om hvordan gruppen ble drevet de første årene, slik at vi kan forbedre denne delen)

Aktivitet og medlemstall har svinget mye. På 70 tallet var aktiviteten svært høy, med 5-6 patruljer i troppen, aktiv flokk og et relativt stort roverlag. I 1978 var troppen på tur til York i England der over 40 speidere og ledere var med. Deretter sank medlemstallet, og frem til 2003 svinget medlemstallet rundt 10-15 speidere i troppen.

De siste årene har medlemstallet variert fra ca. 40-70. Vi blir gjerne flere!

Den 16/5-2015 fylte 1.Lone speidergruppe 50 år! Dette ble markert med saft, kaker og t-skjorter med et jubileumsmerke på til alle 🙂 Ledere fikk også en fleece med logo på, samt at de som ville ha kunne kjøpe jubileumsmerker til skjorte/kappe.

Møtesteder

Opp igjennom årene har 1. Lone disponert flere forskjellige lokaler i nærområdet rundt Lone.

I en lengre periode var vi i kjelleren på gamleskolen på Lone.

2005 flyttet 1. Lone til Espeland fjernhjelpleir. Dette var store og gode lokaler som egnet seg godt til å drive speideraktivitet. Skogen og elven like utenfor døren og mange grupperom inne, samt lager.

2011 ble det en endring på lokalet. Gruppen mistet forsamlingslokalet, men bruker fremdeles en kjeller i leiren som lager for utstyret.

I 2012 var speiderne heldige å fikk overta Fredheim naturbarnehage sitt område øverrst i Londalen i lag med Lone skule. Dette er et fantastisk område å drive speiderarbeid i.