1 .Lone speidergruppe ble stiftet i 1965 og er en del av Hordaland Krins av Norges speiderforbund.

Speiderarbeidet i 1. Lone ut på å utvikle barn og unge til å bli selvstendige ansvarsbevisste mennesker gjennom aktivt arbeid med speidernes fem programområder: friluftsliv , kreativitet , samfunnsengasjement , vennskap og livskvalitet .

Gruppen består i dag av en småspeider flokk, en tropp og et roverlag, VikingArna. For 1. Lone er det veldig kjekt og viktig å kunne drive speiding på alle alderstrinn. Det skaper stor variasjon i aktivitet og er med på å gradvis utvikle erfarne, motiverte og samfunnsengasjerte medlemmer. Gruppen har et sosialt og godt ledermiljø, det er fokus på at ledere skal trives med det de gjør i arbeidet med unge. Det er ikke bare speiderene som gjennomgår opplæring på forskjellige områder, også lederne blir med jevne mellomrom og etter ønske sendt på kurs for å utvikle sin kunnskap og bli videre inspirert til speiderarbeidet.

Det daglige arbeidet i speideren har fokus på ferdighetsutvikling via merker og ønsker og friluftsaktiviteter.1. Lone har bra med materiell til å drive speiding. Vi har blant annet kajakker, kanoer, flere kanohengere, telt og lavvoer, og div. kokeutstyr. Våre kanoer er til utleie ved Lone Camping fra vår til høst.

Vi har hytten Grevbu tilgjengelig på byfjellet. Møtene våre foregår i hovedsak utendørs. Det blir en del trening med Kart & Kompass, 1.hjelp og selvsagt kanopadling på Haukelandsvannet. I oddetallsår drar vi på leir med resten av speidergruppene i kretsen, eller med resten av speider Norge.

Vi som driver arbeidet i 1. Lone trives godt med arbeidet vårt med de unge speiderne, i flokk og tropp. Bli gjerne med oss, både som speider og leder! Send oss en mail via eller møt opp på et møte og bli med!

Ledere

Annike Almberg