Grevbu

Be scout now

På byfjellet har 1.Lone en hytte som kalles Grevbu. Denne har vi sakte, men sikkert satt i god stand. Hytten vedlikeholdes i dag av roverlaget , som har blitt veldig glad i hytten og det flotte området den ligger i!

Hytten blir primært brukt til patruljeturer. Vi har mulighet til å velge å gå opp fra Langedalen, gjennom Borgadalen og over til hytten. Eller gå opp veien langs Svartediket og opp til demningen ved Tarlebøvatnet bak Rundemannen. Derfra går det en sti opp til hytten.

Hytten ligger i nord-vest enden av Langlivatnet. Ca 60 meter fra vannet.

Inne i hytten er det stue med åpen kjøkkenløsning, kokeapparat på gass og lyset i hytten blir drevet av solcelle. På hemsen over stuen er det plass til ca. 4 personer og med to sovesofaer i stuen er det plass til en patrulje.

Regler for grevbu:

Hyttestyret har i samarbeid med roverlaget satt sammen en liste med regler som skal følges hvis man bruker hytten:

1. All bruk av hytten skal godkjennes og loggføres av hyttestyret, dette er for å forhindre ”dobbelbooking”.
  2. Da dette er en speiderhytten, er det ikke under noen omstendigheter tillatt å nyte alkohol eller andre rusmidler  i eller ved hytten.
  3. Forlat hytten i like bra/bedre stand når du reiser.
  4. Utedoen skal tømmes når du reiser fra Grevbu!
  5. Boss og aske skal fjernes fra hytten.
  6. Vær behjelpelig med å bære opp fellesutstyr til hytten. Gi beskjed om noe mangler. Det skal også gis tilbakemelding til hyttestyret om hvor mye gass som er igjen i flaskene slik at de kan organisere påfylling.
  7. Bading er ikke tillatt i vannet ved hytten, da dette er en drikkevannskilde.
  8. Alle madrasser/puter skal stå oppreist eller henge i taket når du reiser, dette for å forhindre mus. Dette gjelder også for sofaen.
  9. Ta inn ved i hytten når du reiser, sånn at den er helt tørr når nestemann kommer. Ta også gjerne med deg litt egen ved, da dette er en luksus som blir flydd opp med helikopter.
  10. Sjekk brannslukningsapparat og røykvarsler, gi beskjed hvis noe er feil.
  11. Ikke bruk ovnen med full lufting, da skorsteinen fort blir for varm
  12. Ved og gass er ikke gratis! Derfor må andre enn medlemmer i 1. Lone speidergruppe betale en liten sum for å låne hytten. Ta kontakt med hyttestyret (obs. hytten leies pt. som hovedregel ikke ut).

Rovere og ledere i godt samarbeid med foreldre og speidere, jobber stadig vekk med å fornye og forbedre Grevbu. Med turer opp dit i ny og ne er det alltid noe nytt eller fikset.